معرفی پایه لامپ خودروها
آخرین بروزرسانی
17 اردیبهشت 1403برای پرژکتور (مه شکن)، نور بالا و نور پایین هر خودرو یک پایه لامپ مشخص، تعریف شده که می بایست هنگام تهیه زنون، هدلایت یا لامپ هالوژنی از آن پایه و نوع سوکت اطلاع داشت. در این لیست پایه لامپ برای انواع خودروها و البته با تمرکز بر خودروهایی که در داخل کشور موجود هستند، مشخص شده است. توجه کنید که پایه برخی چراغ های وارداتی اسپرت با چراغ فابریک متفاوت است و اکثرا در توضیحات محصول ذکر می شوند که نیاز است آن ها را بررسی کنید.
کاربرد پایه لامپ چراغ خودرو چیست؟
پایه لامپ خودرو وظیفه اتصال لامپهای اصلی (هدلایتها) به سیستم برق خودرو را بر عهده دارد. این قطعه به عنوان واسطه بین سیستم برق خودرو و لامپهای اصلی عمل میکند و از این طریق، جریان الکتریکی به لامپها منتقل میشود.
پایه لامپ خودرو در واقع یک سوکت یا اتصال الکتریکی است که به طور معمول در داخل محور لامپ قرار میگیرد. این سوکت با استفاده از پینها و کانکتورهای خود به لامپ متصل میشود و از این طریق، جریان الکتریکی از سیستم برق خودرو به لامپها منتقل میشود تا آنها روشن شوند.
به طور خلاصه، پایه لامپ خودرو وظیفه اصلی اتصال و انتقال جریان الکتریکی به لامپهای اصلی خودرو را بر عهده دارد که از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بدون وجود این اتصال، عملکرد صحیح لامپهای اصلی و روشنایی مناسب در جاده مختل میشود.
شکل سوکت پایه های مختلف لامپ
لیست زیر شکل سوکت انواع مختلف پایه های لامپ یا هدلایت را مشاهده می کنید. این سوکت ها برای هدلایت یا لامپ زنون روی خودروها تفاوتی ندارند.
تعریف نوربالا
نور بالا یا “High Beam” یکی از دو حالت روشنایی اصلی در سیستم نور خودروها است. وقتی که راننده نور بالا را روشن میکند، چراغهای اصلی خودرو به حالتی تغییر میکنند که نور به طور کامل و با شدت بالا به جلو پرتاب میشود. این حالت اغلب در شرایط تاریکی و کم نور، مانند رانندگی در خارج از شهر و در شب، استفاده میشود.
استفاده از نور بالا میتواند دید راننده را به طور قابل توجهی افزایش دهد و به او کمک کند تا اطلاعات بیشتری از محیط جلوی خودرو به دست آورد. این نور به دلیل شدت بالا و دامنه گسترده، برای تشخیص موانع و خطرات احتمالی، نظیر حیوانات و رانندگان دیگر، بسیار مفید است.
اما مهم است که راننده در استفاده از نور بالا متعادل و مسئولانه عمل کند تا سایر رانندگان را اذیت نکند و ایمنی رانندگی را به خطر نیندازد. به عبارتی، استفاده از نور بالا باید با توجه به شرایط محیطی، ترافیک و قوانین رانندگی منطبق باشد.
تعریف نورپایین خودرو
نور پایین یا “Low Beam” دیگر حالتی از نور خودرو است که معمولاً در شرایط نور متوسط و روشنایی کافی، مانند رانندگی در شهر و در موقعیتهایی که ترافیک زیادی وجود دارد، استفاده میشود. در این حالت، نور به صورتی پرتاب میشود که دید راننده افزایش یافته و همچنین به حداقل رساندن درخشانی و توهم برای رانندگان دیگر کمک میکند.
نور پایین معمولاً با شدت کمتری نسبت به نور بالا پرتاب میشود و دامنه تابش آن نیز محدودتر است. این حالت از نور معمولاً برای نورپردازی معمولی در مسیر رانندگی و تشخیص موانع و مسیر جاده استفاده میشود.
هدف اصلی از استفاده از نور پایین ایجاد روشنایی کافی در جلوی خودرو است، اما در عین حال، جلوگیری از ایجاد مزاحمت و نور چشمآزار برای رانندگان دیگر نیز مدنظر است. این حالت از نور به طور معمول با استفاده از لامپهای خاصی مانند لامپهای هالوژن یا LED ایجاد میشود.
تعریف چراغ پرژکتور
چراغ پرژکتور یک نوع چراغ خودرو است که برای ایجاد نور به شکلی دقیق و هدفمند به کار میرود. این نوع چراغ اغلب دارای یک لنز و فنر بازویی است که به راحتی قابل تنظیم است و به راننده امکان میدهد دامنه و شدت نور را تغییر دهد.
چراغ پرژکتور معمولاً از لامپهای هالوژن، زنون (HID) یا LED استفاده میکند که نور را به شکلی متمرکز و بهینه پرتاب میکند. لنز پرژکتور با کنترل دقیق نور، به راننده اجازه میدهد تا دید مناسبی در شرایط مختلف رانندگی داشته باشد.
استفاده از چراغ پرژکتور میتواند به بهبود دید در شرایط نور کمک کند، از جمله در شب، باران و مه و همچنین افزایش ایمنی رانندگی در مقابل موانع و خطرات جادهای کمک کند. به علاوه، طراحی چراغ پرژکتور به نحوی است که مزاحمت برای رانندگان دیگر کمتر میشود و تأثیر محیط رانندگی بر راننده و دیگران را کاهش میدهد.
در کل، چراغ پرژکتور با ارائه نور به شکلی دقیق و هدفمند، از اهمیت زیادی برخوردار است و به بهبود دید و ایمنی در رانندگی کمک میکند.
مدل خودرو | نور پایین | نور بالا | مه شکن/پرژکتور |
---|---|---|---|
پژو ۲۰۶ جدید – چراغ اسپرت | H7 | H7 | H1 |
پژو ۲۰۶ قدیم- چراغ فابریک | H4 | H4 | H1 |
پژو پارس | H7 | H7 | H1/9005 |
پژو ۴۰۵ GLX | H4 | H4 | H3 |
پژو ۴۰۵ SLX | H7 | H1 | H1 |
پژو ۲۰۷ نیوفیس | H7 | H1 | H11 |
پژو ۲۰۷ قدیم | H7 | H7 | H11 |
پژو ۲۰۰۸ | H7 | H7 | 5202 |
پراید ۱۳۱ و صبا | H4 | H4 | H3 |
پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ | H7 | H1 | H3 |
پراید وانت | H4 | H4 | – |
سمند LX | H7 | H1 | H3 |
سمند معمولی | H3 | H3 | H3 |
سمند سورن | H7 | H1 | 9005 |
سمند وانت – آریو | H1 | H1 | 9006 |
دنا/دنا پلاس | H7 | H1 | H1 |
رانا / رانا پلاس | H7 | H1 | H3 |
تیبا ۱ و تیبا ۲ | H7 | H1 | H1 |
ال ۹۰ | H4 | H4 | H11 |
ساینا | H4 | H4 | H1 |
کوییک | H4 | H4 | H1 |
ریو | H4 | H4 | 880 |
تارا | H7 | H7 | H11 |
شاهین | H4 | H4 | H11 |
ساندرو | H4 | H4 | H11 |
مگان | H7 | H1 | H11 |
زانتیا | H1 | H1 | H1 |
نیسان ماکسیما | ۹۰۰۶ | ۹۰۰5 | H3 |
جک جی ۳ و ۵ | H7 | H7 | H3 |
جک اس ۵ | H7 | H7 | H3 |
برلیانس ۳۳۰-۳۲۰ | H4 | H4 | H3 |
پروتون Gen2 | H4 | H4 | H3 |
وانت کاپرا | H4 | H4 | H3 |
مزدا ۳۲۳ | H4 | H4 | H3 |
مزدا ۳ | H7 | 9005 | H11 |
مزدا ۳ نیو | D2S | H1 | H11 |
کیا کادنزا | H7 | H7 | 880 |
کیا اپتیما | H7 | H7 | 880 |
کیا اپیروس | H7 | H7 | 880 |
کیا پیکانتو | H4 | H4 | 880 |
کیا اسپرتیج | H7 | H7 | H11 |
کیا سراتو سایپایی (جدید) | H1 | H7 | 880-9005 |
کیا سراتو وارداتی (قدیم) | H4 | H4 | 9005 |
کیا موهاوی | H7 | H1 | H3 |
هیوندای ورنا | H4 | H4 | 880 |
هیوندای توسان | H4 | H4 | 880 |
هیوندای آوانته | H7 | H7 | H11 |
هیوندای کوپه | H7 | H7 | 9005 |
هیوندای ولستر | H7 | H7 | 880 |
هیوندای Ix35 | 9012 | 9012 | H8 |
هیوندای Ix45 | H7/D1S | H1 | H11 |
هیوندای Ix55 | H7/D1S | H7 | 9006 |
هیوندای اکسل | H4 | H4 | 880 |
هیوندای i30 | H7 | H1 | 880 |
هیوندای کوپه | H7 | H7 | 9005 |
هیوندای آزرا | D1S | H7 | H11 |
هیوندای جنسیس | H7 | H7 | H11 |
هیوندای i20 | H7 | H7 | H11 |
هیوندای سوناتا | H7/D1S | H7 | H11 |
هیوندای اکسنت | H4 | H4 | H11 |
هیوندای سانتافه | H7 | H1 | H11 |
هیوندای النترا | H7 | H1 | H11 |
تویوتا لندکروز | H7/H11 | H7/9005 | H11/9005 |
تویوتا کمری | H7/9006 | H7/9006 | H11/9005 |
تویوتا اف جی | H4 | H4 | 880 |
تویوتا هایلوکس | H4 | H4 | 9005 |
تویوتا پرادو | H4 | H4 | 9006 |
تویوتا یاریس | H4 | H4 | H11 |
تویوتا FJ | H4 | H4 | 880 |
تویوتا کرولا | H7 | H1 | H11 |
دوو ماتیز | H4 | H4 | H3 |
دوو سیلو | H4 | H4 | H3 |
دوو ریسر | H4 | H4 | H3 |
دوو ۲۰۰۰ | H4 | H4 | H3 |
تیوولی | H7 | H1 | H11 |
نیسان پاترول | H4 | H4 | |
نیسان ماکسیما | ۹۰۰۶ | ۹۰۰۵ | H3 |
نیسان تیانا | D2S/H4 | D2S | 880 |
نیسان رونیز | H4 | H4 | 880 |
سوزوکی ویتارا | H7 | H7 | H11 |
ام وی ام X33 | H4 | H4 | H11 |
ام وی ام ۱۱۰ | H4 | H4 | H3 |
ام وی ام ۵۳۰ | H1 | H1 | H7 |
ام وی ام ۵۵۰ | H7 | H1 | H7 |
ام وی ام ۳۱۵ | H7 | H1 | H7 |
دانگ فنگ H30 | H7 | H7 | H11 |
پرادو | H4 | H4 | 9006 |
MG | H7 | H7 | H8 |
اپل امگا | H4 | H4 | H1 |
اپل کورسا | H4 | H4 | H3 |
اپل آستارا | H4 | H4 | H3 |
اپل وکترا | H4 | H4 | H3 |
سیتروئن زانتیا | H1 | H1 | H1 |
سیتروئن C5 | H7 | H1 | H1 |
کاپرا | H4 | H4 | H3 |
جیلی RV-7 | H7 | H1 | H1 |
جیلی ۷ | H7 | H1 | H3 |
جیلی X7 | H7 | H1 | H11 |
هوندا آکورد | H4 | H4 | 880 |
ون دلیکا | H7 | H1 | H1 |
مدل خودرو | نور پایین | نور بالا | مه شکن/پرژکتور |
---|---|---|---|
هوندا سیویک | H4 | H4 | H1 |
رنو ۲۱ | H4 | H4 | H3 |
رنو ۵ | H4 | H4 | |
رنو داستر | H7 | H7 | 880 |
رنو سفران | H1-D1S | H7-H1 | H7-H1 |
رنو کولئوس | H7-D2S | H7 | H11 |
رنو فلوئنس | H1-D1S | H7 | H11 |
رنو کپچر | H1 | H1 | H11 |
لیفان X60 | H4 | H4 | H3 |
لیفان X33 | H4 | H4 | H11 |
لیفان ۵۳۰ | H4 | H4 | H1 |
اریزو ۵ | H7 | H7 | Daylight |
تیگو ۵ | 9005 | 9005 | H7 |
تویوتا راو 4 | D1S/9005 | 9005 | H16 |
پژو 407 | H7 | H7 | H1 |
چانگان | h7 | h1 | دیلایت |
پژو پرشیا | H7 | H7 | 9006 |
پروتون ویرا | H3 | H1 | – |
ولکس واگن گل | H7 | H1 | H3 |
هیوندای ix55 | H7/D1S | H7 | 9006 |
هوندا آکورد جدید | D2S | 9005 | دیلایت |
هاوال H9 | H7 | H7 | H11 |
هاوال H2 | H7 | H7 | H11 |
نیسان مورانو | h11 | h9 | h11 |
لیفان X50 | H4 | H4 | H11 |
لیفان 620 | h1 | h7 | – |
لیفان 530 | H4 | H4 | H1 |
هدلایت چیست؟
هدلایت خودرو، به عنوان پایه لامپ خودرو که امروزه با نام هدلایت شناخته میشود، مسئولیت اتصال لامپهای اصلی به سیستم برق خودرو را بر عهده دارد. اما این هدلایت چیست و چه نقشی در خودرو ایفا میکند؟
هدلایت خودرو، نسل جدیدی از لامپهای خودرو است که کیفیت و کارایی بسیار بالاتری نسبت به چراغهای قدیمی دارد. این لامپها از تعدادی LED کوچک با قدرت روشنایی فوقالعاده بالا تشکیل شدهاند. با وجود قدرت بالای LEDهای هدلایت، به دلیل فناوری پیشرفتهای که در ساخت آنها بهکار رفته است، این قطعات از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه عمل میکنند. همچنین، گرمای تولید شده در هدلایتها بسیار کم است که این باعث ماندگاری و طول عمر بیشتر این لامپها میشود. از طرف دیگر، به دلیل داشتن فن در برابر گرما، این هدلایتها بسیار ایمن هستند.
از نظر ایمنی نیز، هدلایتها برتری بسیاری نسبت به چراغهای قدیمی دارند؛ زیرا مخزن آنها فاقد هرگونه گازی است، که این امر باعث میشود هدلایتها بسیار ایمن و اعتمادبخش باشند. ترکیب این عوامل باعث شده که هدلایت خودرو نسبت به چراغهای قدیمی، مورد توجه و محبوبیت بیشتری قرار گیرد.
پایه لامپ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟
پایه لامپ خودرو، قطعهای است که برای اتصال لامپ به سیستم برق خودرو استفاده میشود. این قطعه به عنوان کانتکت هدلایت، بر کارایی لامپ تأثیر مهمی دارد و عملکرد مناسب هدلایت بستگی مستقیم به پایه آن دارد.
بیشترین پایههای لامپ خودرو از پلاستیک ساخته شدهاند، اگرچه برخی از آنها از فلز نیز ساخته میشوند. این قطعات با تنوع بسیار زیاد و با توجه به نوع و مدل خودروها تولید میشوند. به همین دلیل، در بازار انواع مختلفی از پایههای لامپ خودرو با ویژگیها و مشخصات متفاوت وجود دارد.
به دلیل تنوع بالای این قطعات، از شمارهگذاری برای دستهبندی استفاده میشود. بر اساس این دستهبندی، بسیاری از پایههای لامپ خودرو در گروههای H1 تا H16 قرار میگیرند.
تفاوت لامپ هدلایت و زنون چیست؟مقایسه
لامپهای هدلایت و زنون دو نوع از لامپهای اصلی خودرو هستند که در دستههای مختلف از نظر فناوری و عملکرد قرار میگیرند. در ادامه، تفاوتهای اصلی بین این دو را توضیح میدهم:
- فناوری استفاده شده:
- لامپ هدلایت (LED): این لامپها از تکنولوژی Light Emitting Diode (LED) استفاده میکنند که با الکتریسیته و ترکیب مواد نوری، نور تولید میکنند.
- لامپ زنون (HID): این لامپها از High-Intensity Discharge (HID) یا زنون استفاده میکنند که با استفاده از قوزک گازی، نور تولید میکنند.
- روشنایی و نوردهی:
- LED (هدلایت): لامپهای LED دارای نوردهی بالا و کیفیت نور بهتری هستند. آنها نوری روشن و متعادل تولید میکنند که به چشمها راحت تر است.
- زنون: لامپهای زنون نیز نوری قوی و روشن تولید میکنند، اما ممکن است به دلیل نوسانات نوری، برخی افراد حساسیت نسبت به آنها داشته باشند.
- مصرف انرژی:
- LED (هدلایت): لامپهای LED معمولاً مصرف انرژی کمتری دارند، که این امر منجر به صرفهجویی در مصرف سوخت خودرو میشود.
- زنون: مصرف انرژی زنونها بیشتر از LEDها است، اما همچنان کارایی مناسبی دارند.
- طول عمر:
- LED (هدلایت): لامپهای LED معمولاً طول عمر بلندتری دارند و نیاز به تعویض کمتری دارند.
- زنون: طول عمر زنونها کمتر از LEDها است و ممکن است نیاز به تعویض مکرر داشته باشند.
- هزینه:
- LED (هدلایت): لامپهای LED معمولاً هزینه بالاتری دارند، اما با در نظر گرفتن طول عمر بلندتر و کارایی بهتر، این هزینه قابل توجیه است.
- زنون: لامپهای زنون به طور معمول هزینه کمتری دارند، اما ممکن است هزینه تعویض و نگهداری بیشتری داشته باشند.
در نهایت، انتخاب بین لامپ هدلایت و زنون بیشتر به ترجیحات شخصی و نیازهای خودرویی شما بستگی دارد.
قبل از خرید لامپ هدلایت برای خودرو به چه مواردی دقت کنیم؟
قبل از خرید لامپ هدلایت برای خودرو، به موارد زیر توجه کنید:
- تطابق با خودرو: مطمئن شوید که لامپ هدلایت مورد نظر با مدل و سال ساخت خودروتان سازگار است.
- نوع و فناوری: تعیین کنید که آیا میخواهید از لامپهای LED یا زنون استفاده کنید؟ هر یک از این فناوریها و ویژگیها مزایا و معایب خود را دارند.
- کیفیت و برند: از برندهای معتبر و شناختهشده در زمینه لامپهای هدلایت خودرو استفاده کنید تا از کیفیت و عملکرد بهتری برخوردار باشید.
- نوردهی و روشنایی: اطمینان حاصل کنید که لامپ انتخابی نوردهی و روشنایی مطلوبی دارد که با قوانین و مقررات رانندگی سازگار باشد.
- مصرف انرژی: لامپهای با مصرف انرژی کمتر میتوانند به صرفهتر و سازگارتر با محیط زیست باشند. بنابراین، این مورد را هم در نظر بگیرید.
- طول عمر: لامپی که دارای طول عمر بلندتری باشد، نیاز به تعویض کمتری خواهد داشت و از این نظر مقرون به صرفهتر است.
- گواهینامهها و استانداردها: اطمینان حاصل کنید که لامپ مورد نظر شما دارای گواهینامههای معتبر و مطابق با استانداردهای ایمنی و کیفیت میباشد.
- نصب و سرویس پس از فروش: مطمئن شوید که نصب و تعویض لامپ به راحتی امکانپذیر است و در صورت نیاز، سرویس پس از فروش قابل دسترسی است.
- شماره پایه لامپ خودرو: طبق جدولی که در بالا برای شما عزیزان آماده کرده ایم میتوانید نوع پایه لامپ خودروی خود را انتخاب بفرمایید.
با رعایت این نکات، میتوانید لامپ هدلایت مناسبی را برای خودروتان انتخاب کرده و از عملکرد بهتر و رانندگی ایمنتر لذت ببرید.
نظرات خود را برای ما ثبت کنید
این متن به طور کلی به خوبی مفهوم پایه لامپ خودرو و نقش آن را در اتصال لامپ به سیستم برق خودرو توضیح داده است. علاوه بر این، بحث در مورد جنس ساخت پایه، تنوع موجود و دستهبندی معمول این پایهها نیز مطرح شده است که اطلاعات مفیدی ارائه میدهد. با این حال، میتوان برخی اصلاحات جزئی اعمال کرد تا متن بهبود یابد. به عنوان مثال، میتوان بیشتر به اهمیت استفاده از پایههای لامپ خودرو با کیفیت و مناسب تأکید کرد و یا نکات فنی بیشتری را در مورد نوع مواد ساخت، مزایا و معایب هر نوع، و تأثیر آنها بر کارایی و ایمنی هدلایت مورد بررسی قرار داد.
دریافت امتیاز 4.00 توسط 2 رای دهنده
با دیگران به اشتراک بگذارید تا الماس بگیرید!